سفارش تبلیغ
صبا ویژن

امام حسین (علیه السّلام)در قرآن

امام حسین (علیه السّلام)در قرآن

?-امام حسین(علیه السّلام) و ترس از خدا :

قرآن در وصف انبیا می گوید : پیامبران پیشین کسانی  بودند که در تبلیغ رسالت الهی از خدا می ترسیدندواز هیچ کس جز خدانمی ترسیدند .

اَلّذینَ یُبلّغونَ رِسالاتِ الله و یَخشونَهُ ولا یَخشِونَ اَحَداً اِلّاَ الله

ترجمه: همان کسانی که رسالت هاو پیامهای خدا را (به مردم) می رسانند واز او می ترسند واز احدی جز او نمی ترسند.

سوره احزاب آیه39

امام حسین «علیه السّلام» نیز دارای این

دو خصیصه بر جسته است:

الف:تنها از خداوند می ترسید، در دعای عرفه می گوید: اَللّهم اجعَلنی اَخشاکَ کَاَنّی اَراک» یعنی خدایا من را ترسان گردان گویا تو را می بینم.

ب:از غیر از خدا نمی ترسید، حضرت می فرماید: لو َلم یکُن لی ملجاً ولا مَاویَ لما بایعت یزیدبن معاویه یعنی اگر در دنیا هیچ پناهگاهی نداشته باشم و کسی مرا حمایت نکند من با یزید بن معاویه بیعت نخواهم کرد.

2- امام حسین«علیه السّلام»

 وامر به معروف:

قرآن می فرماید: شما بهترین امت هستید در صورتی که امر به معروف ونهی از منکر می کنید.      آل عمران آیه 11

امام حسین نیز در هدف از قیام خود می فرماید من برای احیای امر به معروف و نهی از منکر خروج کردم. «اِنّما خَرََجتُ لِطَلَب الاصلاح فی اُمّة جدّی محمّد«ص» اُریدُ اَن آمرَ بالمعروفِ و اَنهی عَن المُنکَر » یعنی من قیام کردم برای اصلاح (سروسامان دادن) امت جدم محمد (ص) می خواهم امر به معروف ونهی از منکر کنم.

3- امام حسین «علیه السّلام» وبهره مندی عموم مردم:

در جهان هستی اموری وجود دارد که عموم انسانها می توانند از آن فیض و بهره مند شوند واختصاص به هیچ طایفه ونژاد خاصی ندارند از جمله:

الف- رحمت الهی: انّ الله بالنّاسِ لَرَؤفُ الرّحیم ، به درستی که خداوند با مردم رئوف ومهربان است.         حج آیه 65

ب- رسالت پیامبر اکرم (ص): واَرسَلناکَ للنّاس رَسولا: وما تو را برای رسالت مردم فرستادیم.        نساء آیه 79

ج- قله و خانه کعبه: انّ اوّلَ بیتٍ وُضعَ للنّاس لَلّذی ببَکَة مُبارَکا: به یقین نخستین خانه که برای « عبادت»  مردم نهاده شده همان است که در بکه «مکه مکرّمه» است که پر خیر وبرکت است.     آل عمران آیه 96

د- قرآن کریم: شهررمضان الّذی انزلَ فیه القران هدًی للنّاس: ماه رمضان ماهی است که در آن قرآن فرو فرستاده شد که راهنمای مردم باشد.    بقره آیه 185

ه- عاشورای حسینی: وبَذَلَ مهجَتهُ فیک لِیَستَنقذُ عبادکَ من الجهالة و حیرةُ الضّلاله:  وبخشید خونش را در راه تو به خاطر اینکه بندگانت را از جهالت و نادانی و ضلالت و گمراهی نجات دهد.   زیارت اربعین

************

4- امام حسین «علیه السّلام» وطلب عزت:

قرآن کریم می فرماید: من کانَ یُریدُ العزّة فللّه العزّة جمیعاً الیهِ یصعَدُ الکَلم الطّیّب والعَمَلُ الصّالِح یرفَعُه: هر کس خواهان عزّت است عزّت در پرتو ایمان وعمل صالح است.         فاطر آیه 10

5- امام حسین وانفاق:

لَن تَنالو البِرّ حتی تُنفقوا ممّا تحبّون. یعنی هرگز به نیکی (کامل) نمی رسید تا از آنچه خود دوست دارید انفاق کنید

 آل عمران آیه 92

امام حسین «علیه السّلام» در روز عاشورا تمام آنچه را که در اختیار داشت و همه آنها محبوب او بود در راه خدا انفاق کرد.

6- امام حسین «علیه السّلام»

مصباح هدایت:

قرآن کریم انبیای الهی را هدایت گر مردم به امر الهی در پرتو صبر ویقین و عبادت معرفی می کند.

«وآنها را پیشوایانی قرار دادیم که (جامعه را) به دستور ماهدایت می کردند وبه آنها انجام کارهای خیر را وحی می کردیم... وآنان پرستش کنندگان ما بودند. »              انبیاء آیه 73

« واز آنان پیشوایانی قرار دادیم که (مردم را) به دستور ما هدایت می کردند از آنرو که صبر ورزیدند و آیات ما راباور داشتند .»      سجده آیه 24

امام حسین «علیه السّلام» نیز مظهر این وصف برجسته الهی است از اینرو پیامبر اکرم او را مصباح و چراغ فروزان هدایت معرفی نموده است، « انّ الحسین مصباح الهدی وسفینة النّجاة » به راستی که حسین چراغ هدایت و کشتی نجات است. 

  بحارالانوار جلد 36

7- امام حسین «علیه السّلام»

 صاحب نفس مطمئنّه:

در قران کریم آمده است: یا اَیّتُهَا النّفسُ المطمَئنّه * اِرجعی الی ربّکَ راضیةَ مرضیه * فادخلی فی عبادی * وادخلی جنّتی ، ای جان آرام گرفته «جانی که در سایه کمال تقوا به مرتبه ای رسیده که هواها وشیاطین توان انحرافش را ندارند»

به سوی پروردگار خویش بازگرد در حالی که تو از او خشنود و او از تو خشنود است- پس در میان بندگان من درآی- در بهشت من داخل شو. فجر آیه 27 الی آخر

امام صادق «علیه السّلام» فرمودند: سوره مبارکه فجر را در نمازهای واجب ومستحب بخوانید زیرا این سوره مبارکه در شاًن امام حسین «علیه السّلام»است. شخصی علت آن را جویا شد، حضرت در پاسخ فرمودند: به دلیل آنکه امام حسین «علیه السّلام» صاحب نفس مطمئنّه بود که خداوند از او راضی واو از خداوند راضی بود. ( ویکی از مصادیق بارز این آیه شریفه امام حسین «علیه السّلام»است)

 بحار الانوار جلد 24

8- امام حسین «علیه السّلام»

 مراد از ذبح عظیم:

در قرآن کریم آمده است: و فَدیناهُ بذبح عظیم، و ما قربانی بزرگی را فدای او کردیم.       صافات آیه 107

در کتابهای شیعه از قبیل برهان جلد 4 نورالثقلین ج 4 بحارالانوار ج 12 صافی ج 4 حدیثی از امام رضا «علیه السّلام» نقل شده که فرمودند: مراد از ذبح عظیم امام حسین «علیه السّلام» است.

http://1173.blogfa.com