سفارش تبلیغ

ثبت شرکت
صبا
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی

86/4/18
1:58 ص

http://asheqi.parsiblog.com

حب مقدس و نامقدس در قرآن

یکی از دوستان حب را به طور مطلق مقدس تلقی می کند و در مقابل عشق را نامقدس. حال آن که چنین نیست. حب و عشق به طور مطلق نه مقدس اند و نه نا مقدس و قداست این دو واژه بستگی به این دارد که آیا به چه کسی یا چه چیزی تعلق پیدا می کند. ما برای نشان دادن این واقعیت در این پست واژه حب را در آیات قرآن بررسی می کنیم.

1. اصول معناشناسی واژگان

پیش از معناشناسی واژه حب در آیات قرآن شایسته است، چند اصل معناشناختی را که در اینجا به کار می آید، یادآور شویم.

1.  1. توصیفی بودن معناشناسی

معنای واژگان متکی به تخیل ما نیست و ما از پیش خود نمی توانیم معنایی را به حلقوم واژه ای بریزیم. ما باید برای شناخت معنای هر واژه به موارد استعمال آن در میان اهل زبان و متون آنان توجه کنیم و معنایی که برای آن به دست می دهیم، مستند به موارد استعمال باشد؛ نه متکی به ذهن ما. به عبارت دیگر معناشناسی واژگان باید توصیفی و اخباری باشد؛ نه دستوری و انشائی.

1. 2. تعدد معنا در بسیاری از واژگان

چنین نیست که هر واژه ای دارای معنای واحدی باشد. بسیاری از واژگان نظیر واژه حب در استعمال مختلف به معانی مختلفی به کار می روند. از این رو درست نیست که ما یک نسخه کلی برای معنای چنین واژگانی بپیچیم و یک معنای معینی را برای آنها بیان کنیم.

1. 3. تنوع واژگان به لحاظ بار ارزشی

واژگان از نظر بار ارزشی سه نوع اند: برخی در تمام موارد استعمال بار منفی دارند؛ مثل واژه شیطان و جهنم و برخی در تمام موارد استعمال دارای بار مثبت اند؛ مانند الله و جنت و برخی نیز در برخی از موارد استعمال دارای بار منفی و در برخی از موارد استعمال دارای بار مثبت اند؛ مثل حب و عشق. به این ترتیب هرگز صحیح نیست که ما واژه حب را به طور مطلق دارای بار مثبت و واژه عشق را دارای بار منفی بدانیم.

1. 4. وابستگی معنای واژگان به موارد استعمال

هیچ واژه ای در زبان به تنهایی استعمال ندارد؛ بلکه به همرا واژگان دیگر استعمال می شوند. به تعبیر دیگر سیاقی که واژه در آن قرار می گیرد، معنای آن را مشخص می کند و صرف نظر از سیاق معنای مشخصی نمی تواند داشته باشد. اگر هم ما برای یک واژه به موارد استعمال آن توجه نمی کنیم، به این جهت نیست که ذات واژه دارای معناست؛ بلکه به این جهت است که موارد استعمال ما را به چنان معنایی توجه داده است؛ از این رو نمی توان برای معناشناسی یک واژه به طور مستقل و صرف نظر از موارد استعمالش اظهار نظر کرد.

2. حب از نظر بار ارزشی

بار ارزشی حب بستگی دارد به این که از چه کسی و نیز به چه کسی یا چه چیزی و به چه منظور تعلق داشته باشد.

2. 1. حب مقدس

حب در موارد زیر در آیات قرآن دارای بار ارزشی مثبت است و می توان حب را در این موارد حب مقدس خواند:

الف. حب خدا به خلق: در آیاتی از قرآن افراد مؤمن محبوب خدا دانسته شده و از آنان حسب مورد به «تواب»(توبه کننده)، «متطهر»(پاکی جوینده از گناه)، «متوکل»(توکل کننده)، «متقی»(پرهیزگار)، «محسن»(نیکوکار) و «صابر»(شکیبا در راه خدا) نامیده شده اند؛ نظیر:

* إن الله یحب التوابین ویحب المتطهرین [ بقرة 222 ] ؛ خدا توبه کنندگان را دوست دارد و نیز پاکی جویندگان از گناه را.

* إن الله یحب المتوکلین [ آل عمران 159 ]  ؛ خدا توکل کنندگان به خود را دوست دارد.

* فإن الله یحب المتقین [ آل عمران 76 ]  ؛ خدا پرهیزگاران از گناه را دوست دارد.

* وأحسنوا إن الله یحب المحسنین [ بقرة 195 ]  ؛ نیکی کنید که خدا نیکوکاران را دوست دارد.

* والله یحب الصابرین [ آل عمران 146 ] ؛ خدا شکیبایان در راه خود را دوست دارد.

ب. حب خلق به خدا: در آیاتی از قرآن از کسانی که حب به خدا داشته باشند، ستایش شده و اظهار گردیده است که خدا نیز به آنان حب دارد؛ نظیر:

* قل إن کنتم تحبون الله فاتبعونی یحببکم الله ویغفر لکم ذنوبکم والله غفور رحیم؛ (ای پیامبر) بگو اگر خدا را دوست دارید،  از من پیروی کنید تا خدا نیز شما را دوست داشته باشد و گناهانتان را بیامرزد. خدا آمرزنده و مهربان است.[ آل عمران 31 ]

* یا أیها الذین آمنوا من یرتد منکم عن دینه فسوف یأتی الله بقوم یحبهم ویحبونه أذلة على المؤمنین أعزة على الکافرین یجاهدون فی سبیل الله ولا یخافون لومة لائم ذلک فضل الله یؤتیه من یشاء والله واسع علیم؛ ای مؤمنان اگر از دین خود برگردید، خدا قومی را خواهد آورد که دوستشان داشته باشد و آنان نیز خدا را دوست داشته باشند. بر مؤمنان نرم و بر کافران(یعنی کسانی که از روی آگاهی و اختیار کفر می ورزند)، درشت اند و در راه خدا تلاش می کنند و از سرزنش هیچ سرزنش کننده ای بیم ندارند. آن لطف خداست. به هر که خوهد لطف می کند. خدا گشاینده و داناست.  [ مائدة 54 ]

ج. حب خلق به خلق: در آیه ذیل حب انصار به مهاجرانی را ستوده است که زحمت مهاجرت از مکه به مدینه را بر خود هموار کرده بودند و در این راه اموال خودشان را از دست داده بودند تا پیامبر اسلام(ص) را یاری کنند.

* وَ الَّذینَ تَبَوَّؤُا الدَّارَ وَ الْإیمانَ مِنْ قَبْلِهِمْ یُحِبُّونَ مَنْ هاجَرَ إِلَیْهِمْ وَ لا یَجِدُونَ فی صُدُورِهِمْ حاجَةً مِمَّا أُوتُوا وَ یُؤْثِرُونَ عَلى أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ کانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ وَ مَنْ یُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ؛ و کسانی از انصار که از قبل( یعنی قبل از به دست آمدن غنایم جنگ با بنی نضیر) مهاجران مکه را جای دادند و به پیامبر اسلام(ص) ایمان آوردند و در دل خود نیازی به غنایم جنگ با بنی نضیر احساس نکردند و مهاجران را بر خود در تقسیم غنایم ترجیح دادند، با این که خود به آن نیاز شدید داشتند. هر که طمع خود را نگه دارد، رستگار است.(حشر/9)

گفتنی است که تمام عنایم جنگ بنی نضیر میان مهاجران تقسیم شد، جز سه نفر از انصار که نیاز بسیار شدیدی داشتند.

د. حب خلق به پیروزی بر کافران: در آیه ذیل این که مسلمانان در جنگ احد دوست داشتند، بر مشرکان مکه پیروز شوند، خوب خوانده شده است. البته کسانی که در این جنگ فرمان پیامبر را نادیده گرفتند و سنگر خود را به منظور تصاحب عنایم رها کردند، مورد سرزنش قرار گرفته اند.

* ولقد صدقکم الله وعده إذ تحسونهم بإذنه حتى إذا فشلتم وتنازعتم فی الامر وعصیتم من بعد ما أراکم ما تحبون منکم من یرید الدنیا ومنکم من یرید الآخرة ثم صرفکم عنهم لیبتلیکم ولقد عفا عنکم والله ذو فضل على المؤمنین؛ خداوند به وعده خود عمل کرد و وقتی که شما آنان را به اذن خدا می کشتید، بر آنان پیروز کرد تا این که سست شدید و به نزاع پرداختید و سرپیچی کردید. بعد از آن که خدا آنچه را دوست داشتید، به شما نشان داده بود. برخی از شما دنیا را می خواستید و برخی از شما آخرت را. پس از آن خدا توجه شما را از آنان برگرداند تا شما را به مصیبت افکند و خدا از شما درگذشت و خدا به مؤمنان لطف دارد.  [ آل عمران 152 ]

2. 2. حب نامقدس

حب در موارد فراوانی از آیات قرآن دارای بار ارزشی منفی و به تعبیر دیگر نامقدس خوانده شده است. چنان نیست که هر نوع از حب آدمی مقدس باشد. خدای تعالی فرمود:

* کتب علیکم القتال وهو کره لکم وعسى أن تکرهوا شیئا وهو خیر لکم وعسى أن تحبوا شیئا وهو شر لکم والله یعلم وأنتم لا تعلمون [ بقرة 216 ]؛ کارزار، اگرچه بر شما ناخوشایند باشد، بر شما واجب شد. بسا چیزی را شما دوست نداشته باشید؛ ولی برای شما بهتر باشد و بسا چیزی را دوست داشته باشید؛ اما برای شما بدتر باشد. خدا می داند و شما نمی دانید.

مهم ترین حب های نامقدسی که در آیات قرآن نام برده شده، به این قرار است:

الف. حب به بت ها: در آیه ذیل کسانی که بت ها را به عنوان شریک خدا برگزیده و آنها را دوست دارند، به عذاب الهی تهدید شده اند.

* ومن الناس من یتخذ من دون الله أندادا یحبونهم کحب الله والذین آمنوا أشد حبا لله ولو یرى الذین ظلموا إذ یرون العذاب أن القوة لله جمیعا وأن الله شدید العذاب؛ برخی از مردم چیزهایی را شریک خدا گرفته اند و آنان را مانند خدا دوست دارند؛ اما مؤمنان خدا را بسیار دوست دارند. کاش این کسانی که ستم کردند، عذاب را می دیدند. می دیدند که قدرت به طور مطلق برای خداست و خدا به سختی عذاب می کند. [ بقرة 165 ]

ب‌.  حب به ترویج فحشاء: در آیه ذیل کسانی که دوست دارند، فحشاء را ترویج کنند، به مجازات شدید در دنیا (اجرای حد قذف) و آخرت (عذاب جهنم) تهدید شده اند.

* إن الذین یحبون أن تشیع الفاحشة فی الذین آمنوا لهم عذاب ألیم فی الدنیا والآخرة؛ کسانی که دوست دارند، فحشاء را در میان مؤمنان ترویج کنند، در دنیا و آخرت عذاب دردناکی دارند.[ النور 19 ]

ج. حب به دنیا و دارایی های دنیوی: در آیاتی از قرآن دوستی دنیا و دارایی دنیوی به گونه ای که مانع یاد خدا باشد و بر آخرت ترجیح داشته باشد، مورد مذمت قرار گرفته است:

* کلا بل تحبون العاجلة [ قیامة 20 ] * وتذرون الآخرة [ قیامة 21 ]؛ این چنین نیست؛ بلکه شما دنیا را دوست دارید و آخرت را وا می نهید.

* ووهبنا لداود سلیمان نعم العبد إنه أواب [ ص 30 ] * إذ عرض علیه بالعشی الصافنات الجیاد [ ص 31 ] * فقال إنی أحببت حب الخیر عن ذکر ربی حتى توارت بالحجاب [ ص 32 ] * ردوها علی فطفق مسحا بالسوق والاعناق [ ص 33 ]؛ ما سلیمان را به داود بخشیدیم. چه خوب بنده ای بود. او بسیار توبه کننده بود. به یاد آر وقتی را که اسب های زیبایی در آخر روز بر او عرضه شد. او گفت: من مال(اسب) را دوست داشتم و آن مرا از یاد پروردگارم باز داشت تا این که خورشید پنهان شد. (او اسب ها را چنان دوست داشت که گفت:) آنها را به نزدم بیاورید تا بر ساق ها و گردن هایشان دست بکشم.

* زُیِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ مِنَ النِّساءِ وَ الْبَنینَ وَ الْقَناطیرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ وَ الْخَیْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَ اْلأَنْعامِ وَ الْحَرْثِ ذلِکَ مَتاعُ الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ اللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ (آل عمران/14)؛ شیطان دوستی خواسته های دنیوی مانند زنان و پسران و گنجینه های فراوان از طلا و نقره و اسب های نشان دار و چارپایان و مزرعه ها را آراسته است. آنها بهره زندگانی دنیاست و حال آن که بازگشتگاه زیبا نزد خداست.

د. حب به کافران دشمن مسلمانان: در آیاتی از قرآن دوستی مشرکان مکه یا یهودیان مدینه که دشمن مسلمانان بودند، نهی شده است:

* یا أیها الذین آمنوا لا تتخذوا آباءکم وإخوانکم أولیاء إن استحبوا الکفر على الایمان ومن یتولهم منکم فأولئک هم الظالمون [ توبة 23 ] * قل إن کان آباؤکم وأبناؤکم وإخوانکم وأزواجکم وعشیرتکم وأموال اقترفتموها وتجارة تخشون کسادها ومساکن ترضونها أحب إلیکم من الله ورسوله وجهاد فی سبیله فتربصوا حتى یأتی الله بأمره والله لا یهدی القوم الفاسقین [ توبة 24 ]؛ ای مؤمنان اگر پدران و برادران و همسران و خویشان خود را چنان چه کفر را بر ایمان ترجیح داده اند و اموالی که آنها را به دست آورده اید و تجارتی که بی رونقی آن را بیم دارید و خانه هایی را که به آنها علاقه دارید، از خدا و رسولش و تلاش در راه خدا بیش تر دوست داشته باشید، پس منتظر باشید تا خدا عذاب خودش را بفرستد. خدا قوم تبهکار را راهنمایی نمی کند.

* ها أنتم أولاء تحبونهم ولا یحبونکم وتؤمنون بالکتاب کله وإذا لقوکم قالوا آمنا وإذا خلوا عضوا علیکم الانامل من الغیظ قل موتوا بغیظکم إن الله علیم بذات الصدور [ آل عمران 119 ]؛ این یهودیانی را که شما دوست دارید ولی آنان شما را دوست ندارند و حال که شما به تمام کتاب های آسمانی ایمان دارید، هرگاه شما را دیدار کنند، می گویند: ما ایمان آورده ایم؛ اما هرگاه خلوت می گزینند، سر انگشتانشان را از خشم به شما به دهان می گزند. ای پیامبر به آنان بگو! از خشم خود بمیرید. خدا به درون سینه ها آگاه است.

هـ . حب به نامحرم به قصد کام جویی: آیه ذیل درباره حب زلیخا به یوسف است. حب او به یوسف برای این بود که از او کام جویی کند.

* وقال نسوة فی المدینة امرأة العزیز تراود فتاها عن نفسه قد شغفها حبا إنا لنراها فی ضلال مبین [ یوسف 30 ]؛ زنان شهر گفتند: زن عزیز از جوان خدمتکارش کام خواسته است. دلش دوستی او را ربوده است. او در گمراهی آشکاری است.

چنان که ملاحظه کردید، چنان نیست که حب به طور مطلق امری مقدس باشد و حب در صورتی مقدس است که به خدا و مؤمنان به خدا تعلق بگیرد و به موجب آن خدا و آخرت ترجیح داده شود؛ اما اگر به کسی یا چیزی در مقابل خدا و آخرت تعلق بگیرد، نامقدس است.

http://asheqi.parsiblog.com


86/3/13
11:50 ص

احادیث در مورد محبت از پیامبر وامامان
حدیث از امام صادق (ع)

۱. امام صادق (ع) : لاعیش اهنأ من حسن الخلق( علل الشرایع / ج2/ ص 246)

هیچ زندگانی گواراتر از حسن خلق نیست.

۲. امام صادق (ع): من ساء خلقه عذّب نفسه ( جامع السعاده/ ج 1 ص 271)

هرکس بداخلاق باشد خودرا عذاب می دهد.

۳. امام صادق:از مانیست کسی که هنگام خشم ، خویشتندار بوده وبا همنشینان و دوستان خود خوش اخلاق و خوش رفتار نباشد . ( الامام الصادق والمذاهب الاربعه ج2 ص 350)

۴. امام صادق (ع) : لاعیش اهنأ من حسن الخلق ( علل الشرایع / ج2/ ص 246)

هیچ زندگانی گواراتر از حسن خلق نیست

۵. امام صادق (ع) : من ساء خلقه عذّب نفسه ( جامع السعاده/ ج 1 ص 271)

هرکس بداخلاق باشد خودرا عذاب می دهد.

۶. امام صادق:از مانیست کسی که هنگام خشم ، خویشتندار

بوده و با همنشینان و دوستان خود خوش اخلاق و خوش رفتار

نباشد. ( الامام الصادق والمذاهب الاربعه ج2 ص 350)
حدیث از امام رضا (ع)

۱.امام رضا(ع) فرمودند:(أحسن الناس إیماناً أحسنهم خلقاً و ألطفهم باَهله، و اَنا اَلطفکم باَهلى)

نیکوترین مردم از نظر ایمان، خوش خلق‌ترین و با لطفترین آنها نسبت به اهل خویش است.



۲.امام رضا (ع) فرمودند:(التَّواضُعُ أن تُعطِیَ النّاسَ مَا تُحِبُّ أََََن تُعطاهُ)

تواضع آن است که آنچه را که دوست می داری مردم به تو عطا کنند، تو به مردم عطا کنی
حدیث از امام علی (ع)

۱. امام علی (ع) فرمودند:حَسِّن خُلقَکَ یُخَفِّفِ اللّه‏ُ حِسابَکَ

اخلاقت را خوب کن تا خداوند حسابت را آسان گرداند.

۲. امام علی (ع) : حسن الخلق خیر الرفیق ( بحار الانوار/ ج77/ص 396)

خوش اخلاقی بهترین رفیق آدمی است.

۳. امام علی (ع) : حسن الخلق خیر الرفیق ( بحار الانوار/ ج77/ص 396)

۴. امام علی(ع) :فی سعه الاخلاق ، کنوز الارزاق ( سفینه البحار/ج1/ ص411)

۵. امام علی (ع):فرمانروایی ملک قناعت و سرمایه فنا ناپذیر

حسن اخلاق برای انسان کافی است ( نهج البلاغه / ج2/ ص159)
آیات واحادیت از رسول اکرم (ص)

قرآن کریم:انک لعلی خلق عظیم ( سوره قلم / آیه ۴)

همانا بدرستیکه تو دارای اخلاق نیکو هستی.

۱. رسول اکرم (ص) فرمودند:لَو کَانَ الرِّفقُ خَلقاً یُریَ مَا کَانَ مِمَّا

خَلَقَ اللهُ شَیءٌ اَحسَنَ مِنهُ.

اگر مدارا مخلوقی بود که دیده می شد هیچ مخلوقی از مخلوقات خدا

از او نیکوتر نبود.

۲. رسول اکرم (ص) فرمودند:ان حسن الخلق ذهب بخیر الدنیا و

الاخره ( جامع السعاده/ ج ۱ص ۲۳۷)

حسن خلق نیکی دنیا و آخرت را به دنبال دارد.

۳. رسول اکرم (ص) فرمودند: خوش اخلاق باشید زیرا سرانجام آن

خواه ناخواه بهشت است و از بدخلقی بپرهیزید که خلق بد خواه

ناخواه در آتش است. ( وسایل الشیعه / ج۲/ ص۲۲۱)

۴. رسول اکرم (ص) فرمودند:انکس نزد من از همه محبوبتر و روز

قیامت ازهمه به من نزدیکتر است که اخلاقش نیکو تر و

تواضعش بیشتر باشد.( قرب الاسناد / ص۲۲)

۵. رسول اکرم (ص) فرمودند:ان حسن الخلق ذهب بخیر الدنیا و


الاخره ( جامع السعاده/ ج ۱ ص ۲۳۷)

۶. رسول اکرم (ص) فرمودند:خوش اخلاق باشید زیرا سرانجام آن

خواه ناخواه بهشت است و از بدخلقی بپرهیزید که خلق بد خواه

ناخواه در آتش است. ( وسایل الشیعه / ج۲/ ص۲۲۱)

۷. رسول اکرم (ص) فرمودند:آنکس نزد من از همه محبوبتر و روز

قیامت ازهمه به من نزدیکتر است که اخلاقش نیکو تر و

تواضعش بیشتر باشد.( قرب الاسناد / ص۲۲)
 

  

پیام رسان

+ به مش حسن آباد خوش آمدید http://www.ddddd12.ir -------------http://smsireram.ir/ddddd12

+ نرم افزارهایی که درایو مجازی می سازند Virtual cd network m. DAEMON Tools pro A. Alcohl 120% v.2 Virtual CloneDrive Virtual CD ابتدا با استفاده از کلن سی دی از سی دی خود ایمیج بگیرید ما افتخار داریم دو سی دی قرآنی بدین صورت برای همشهریان عزیز بهابادی به طور رایگان نصب و اجرا نماییم نشانی: خ. ملاعبدا... ، نبش ک.شهید امینی پور ddddd12

+ ممنون که از سایت موزه علوم طبیعی بهاباد بازدید نمودید موفق باشید

+ bahabadmuseum.com/index.php

+ موزه علوم طبیعی بهاباد یزداین موزه در چهار بخش جانوران ،گیاهان ،سنگها وفسیلها و موزه میکروسکوپیک فعالیت دارد.<br>http://www.bahabadmuseum.com/index.php/about-us/introduction.html<br>

+ نوبهار آمد و آورد گل و یاسمنا باغ همچون تبت و راغ بسان عدنا<br>آسمان خیمه زد از بیرم و دیبای کبود میخ آن خیمه ستاک سمن و نسترنا<br>بوستان گویی بتخانه‌ی فرخار شده‌ست مرغکان چون شمن و گلبنکان چون وثنا<br>پمنوچهری دامغانی

+ دوستان سلام تارنمای موزه علوم طبیعی بهاباد تغییر کرد مجدداّعبارت موزه علوم طبیعی بهاباد را در وب جستجو نمایید

+ دوستان سلام تارنمای موزه علوم طبیعی بهاباد تغییر کرد مجدداّعبارت موزه علوم طبیعی بهاباد را در وب جستجو نمایید

+ دوستان سلام تارنمای موزه علوم طبیعی بهاباد تغییرکرد مجدداّعبارت موزه علوم طبیعی بهاباد را در وب جستجو نمایید

مشخصات مدیر وبلاگ
 
HD[0]
 

سلام به وبلاگ انگور غریبی خوش آمدید اجتماعی - ادبی - فرهنگی http://angoor.parsiblog.com


لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
بایگانی
 
لینک‌های روزانه
 
صفحه‌های دیگر
دسته بندی موضوعی
 
منتظران چه می گو یید ، 02 ، سیدالشهدا ، اشعار ، امیرالمؤمنین‌ علیه السّلام ، ارتباط سازی ، 3gp ، عجایب ، علائم و نشانه های ظهور ، مهدویّت ، فایل ، علمی ، عنایات حضرت مهدی عج ، قرآن ، قرآن در کلام قرآن ، موبایل و تلفن همراه ، موعود شناسی و پاسخ به شبهات ، عزاداری محرّم96 - بهابادیزد-ddddd12 ، عزاداری محرّم96 -95- بهابادیزد-دسته عزاداری و آش نذری-جوش دوره ، امام مهدی عج در نگاه امام خمینی ره ، لیست کتب مهدوی ، دانلود 14 کتاب ارزشمند در مورد امام دوازدهم ، دانلود 26 سال تحقیقات مهدویّت ، دانلود مراسم عزاداری محرّم نود ویک ، برنامه ، بهاباد یزد ، پرستوی مهاجر ، پسوند ، پشت پنجره های بقیع ، پل ساز ، پیامک ظهور ، پیامک ها و اشعار مختص امام زمان علیه السّلام ، پیراهن آبی ، تأملی در نشانه های حتمی ظهور ، تحولات شش ماهی پایانی منتهی به ظهور ، حوادث ماه رجب ، تشرف آیه الله العظمی نجفی مرعشی ، تشرف سید بحرالعلوم ، تصاویر منتخب گل- بهار 94 ، تصاویر منتخب94 ، تصاویر مهدوی عج ، تصویر منتخب94 ، تو کجایی گل نرگس؟ ، توجیه علمی طلوع خورشید ازمغرب ، تیتراژ پایانی سمت خدا- به طاها به یاسین ، جاماندگان اربعین ، جزیر? خضراء ، جستجوی فارسی در گوگل ، جــمـال محمّــد ص ، جوش دوره ، چند پیشگویی که اتّفاق افتاده ، حاج صفرعلی موحدی نسب ، حبل المتین ، حق طلبی نامزد انتخابات 92 چادرملو بهاباد غلام خنده رو ، حلّال مشکلات بشر ذکر یا علی(ع) ، حوادث‌ شش ماه پایانی منتهی به ظهور‌ ، خادمین حرم رضوی در بهاباد ، خدّام محترم حرم رضوی در بهاباد ، خوراکی هایی که بهتر است باهم نخورید ، دابة الارض ، دارالقرآن ، داستانهای ما ، داعش پیش‌قراول خروج سفیانی ، 90 فایده در دعا برای فرج امام زمان (عج) ، 90 فایده در دعا برای فرج امام زمان(عج) ، apk-pdf-java ، dd12 ، dd14 ، dddd12.ir ، http://www.ddddd12.ir ، m92 ، www.ddddd12.ir ، آب را گل نکنید ، آتش به اختیار ، آتشی در مغرب و مشرق ، آخرین نشانه ، آرزوی علی ، آشنایی با آیت‌الله مولوی قندهاری ، آمد بهار ، آمده ام، شاه پناهم بده ، آموزش مناسک حج ، آیات قرآن کریم در شأن امام حسین (علیه السّلام) ، آیات قرآنی ظهور حضرت حجّت عج ، اجرای فوق العاده دختران آلمانی در مدح خاتم الانبیا حضرت محمد (ص) ، اسم امام علی علیه‌السّلام در قرآن کریم ، 26m ، 26m.ir ، اشعار مذهبی ، اعجاز عددى=03 ، اللّهمّ عجّل لولیک الفرج ، الهی بهر قربانی به درگاهت سر آوردم ، امام زمان(عج)-مناجات ، انتظار جانان ، اندروید ، انواع سی دی انواع سی دی ، ای بهشت قرب احمد فاطمه (س) ، ای تمام عشق ، بر در دوست ، برای ضامن آهوها ، دانلود کتاب عصر ظهور در 3 فرمت ، دانلود کتب در باره امام زمان عج ، دانلود کلیپ جوانترین مداح ، دانلود کلیپ های بی نظیر ، دانلود کلیپ های بی نظیر از همه چیز ، دانلودترتیل استاد منشاوی سوره اعراف ، دانلودجوش دوره ، دانلودکلیپ طنز میلاد ، در آوردن خودرو از زمین باتلاقی ، درایو مجازی ، دست های انتظارم به آسمان رسیده ، دعا برای ظهور ، دمدمه های ظهور ، دمشق نقطه حساس درآخرالزّمان ، دیوان اشعار فاطمیّه ، ذ بح عظیم ، ذبح عظیم در قرآن ، ذخیره مطالب اینترنتی ، ذکر و نام امام علی علیه السُلام ، رایانه ای ، زائرین پیاده-بهابادیزد ، زخمه های فراق ، ساخت دیسک فیلم دی وی دی ، ستاره رازدار ، سخنرانی حجت الاسلام سیدحسن آیتی پیرامون مهدویت و آخرالزمان ، سروده آقای حسن لقمانی در وصف شهدای بهاباد ، سرودی در وصف امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشّریف ، سلام شهیدان نثار تو ، سلام و معرفی ، سیب ، دانلود 26ماه انتظار با علائم ظهور=pdf ، دانلود تفسیر تسنیم آیه الله جوادی آملی ، دانلود چاوشی و نوحه خوانی ، دانلود سخنرانی دکتر فرهنگ ، دانلود صوتی ، مراسم زنجیر و سینه زنی ، محرّم نود و پنج ، mp3 ، m ، دانلود صوتی ای ماه تابنده ای موج توفنده ، دانلود صوتی ایّام فاطمیّه ، دانلود عشق یعنی ، دانلود علائم ونشانه های ظهور ، دانلود مجموعه مداحی های محرم نزارالقطری ، دانلود مداحی محرّم نود و سه برای موبایل ، دانلود مراسم زنجیر و سینه زنی محرّم نود و پنج ، شاه وفا ، شاید این جمعه بیاید، شاید ، شب اربعین 96، بهاباد یزد ، شب سیزدهم محرّم 95=vobدیجیتای ، شباهت های امام عصر (عج) به انبیا علیهم السّلام ، شباهتهاى حضرت زهرا (علیها السّلام) وحضرت مهدى (علیه السّلام) ، شعر شهریار تقدیم به مهدی موعود عج ، شعر علامه میر جهانی برای امام زمان(عج) ، شعرحجاب ، شعرخوانی حسن حاتمی شعر رنو ، شهید یوسفی ، صلوات بر حضرت فاطمه ، صندوق صدقات ، عاشقانه با مولا ، متن نوحه محرّم 92 ، مجلّات انتظار ، مجموعه ها ، مجموعه ی کتاب های اسلامی پایگاه لبیک=pdf ، محرّم نود و سه=vob ، محرمات احرام در مناسک حج ، محسن شهید ، مدح یمن و یمنی ها در روایات ، مدّاحی هادی منصوری نژاد ، مراسم زنجیر و سینه زنی محرّم 95، vob، جوش دوره ، مراسم عزاداری محرّم 93 ، مرثیه خوانی آقای غفّاری در محرّم نود و پنج ، معرّفی ، مفاتیح الجنان ، مقدس اردبیلی ، مناسک و احکام حج استاد ملانوری ، امام مهدی(عج)، خشونت یا رأفت؟ ، امیر المؤمنین علیه السّلام ، امیرالمؤمنین علیه السّلام ، عدس و ماش ، عرفه ، عزاداری محرّم 96 بهابادیزد=vob ، عزاداری محرّم بهابادیزد=نماشا-mp4 ، عزاداری محرّم96، بهابادیزد، ddddd12 ، عزاداری محرّمmoharram91-93-95-mp4 ، عشــق یعنــی ، عصر انتظار ، علائم حتمی ظهور/ چرا درفش یمنى از درفش خراسانى هدایت بخش‌تر است؟ ، علم الکتاب ، عِلْمُ الْکِتابِ ، علما شیعه و سرود انتظار ، علمدار ، نشانه هاى ظهور او ، نقش یمنی‌ها در ظهور ، نگاهی به پرچم های سیاه پنج گانه در روایات ، رمزگشایی از پرچم اسر ، هوای بقیع ، واقعا این ژاپنی ها مغزشون کار می کنه ، ویروسی نشوید ، یا فاطمـه (سلام ا... علیک) اشفعی لناعندا... ، یــــاران خراسـانی ، کاظم خواجه-محرّم96-بهاباد یزد ، کانالهای کلیپ های جالب و دیدنی در سایت نماشا ، کبوتر حرم ، کتاب عصر ظهور استاد علی کورانی ، کربلای انتظار ، کلیپ مناسبتی طنز میلاد ویژه جشن ها و اعیاد ، قرآن دیجیتالی ، قرآن دیجیتالی الذکر ، قطعه ای از بهشت ، کامل مدیا پلییر ، کشته من را مشک خالی ، گواهی و شهادت آب ، لولا فاطمة ، عنایت امام رضا(ع) به یک شهروند کانادایی ، ‏ امام حسین ع ، فتنه ای در شام ، فراق فاطمه سلام ا... علیها ، فرجام اسرائیل در تورات ، فضیلت ماه رجب ، قبولم کن عمو جان ،
صفحات اختصاصی
 
لوگوی دوستان
 
دوستان
 

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ