سفارش تبلیغ

ثبت شرکت
صبا
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی

93/2/22
5:53 ص

شکر خدا که نام علی در اذان ماست 

ما شیعه ایم و عشق علی هم از آن ماست 

ذکر علی عبادت مختص شیعه است 

این اسم اعظم است که ورد زبان ماست

 

با هر نفس علی شده ذکر لبم مدام

این " یاعلی " همیشه رفیق لبان ماست

از " یاعلی " زبان و دهان خسته کی شود؟؟

اصلا زبان برای همین در دهان ماست

 

دنیا و آخرت به خدا نیست جز علی

بغض علی جهنّم و حبّش جنان ماست

 

ما را گمان کنم ز علی آفریده اند

عشقش سرشته در گل ما ، بند جان ماست

 

ما شیعه زاده ایم ، خدا را هزار شکر

این شیعه زادگی شرف خاندان ماست 



ما عاشق علی شده ایم و بدون شک

این هم ز پاکدامنی مادران ماست



ما را چه کار غیر علی را؟؟ فقط علی

آری علی علی به خدا آب و نان ماست



پیرم که سایه اش همه دم مستدام گفت:

عشق علی همیشه و هرجا نشان ماست

-----------

http://ya-javad.mihanblog.com/post/208

----------


92/3/2
5:50 ص

 فضائل امیرالمؤمنین(علیه السّلام) از منظر روایات

سؤال: فضائل امیرالمؤمنین(علیه السّلام) از دیدگاه روایات اهل سنت چگونه است؟
جواب: روایات زیادى در مورد فضائل اهل بیت(علیهم السّلام) بیان شده که در ذیل به برخى از آنها اشاره مى کنیم:
1 ـ حدیث نور
پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) فرمود: «کنت أنا و على بن ابی طالب(علیه السلام) نوراً بین یدی الله قبل أن یخلق آدم باربعة آلاف عام، فلمّا خلق آدم قسّم ذلک النور جزئین. فجزء أنا وجزء علىّ»؛(1) «من و على بن ابى طالب نورى واحد نزد خداوند متعال بودیم، چهار هزار سال قبل از آن که خداوند حضرت آدم را خلق کند، بعد از خلقت آدم آن نور را به دو جزء تقسیم نمود: جزئى من و جزء دیگر آن علىّ است.»
این حدیث را هشت نفر از صحابه، هشت نفر از تابعین، و بیش از چهل نفر از علماى اهل سنت نقل کرده اند.
2 ـ حدیث «أحبّ الخلق»
امام على(علیه السّلام) کسى است که طبق نصّ نبوى: «أحبّ الخلق إلى الله» است.
ترمذى به سند خود از انس بن مالک نقل مى کند: «کان عند النبى(صلى الله علیه وآله) طیر فقال: اللّهمّ ائتنى بأحبّ خلقک الیک یأکل معى من هذا الطیر، فجآء علىّ فأکل معه»؛(2) «مرغ بریانى نزد پیامبر(صلى الله علیه وآله) بود. عرض کرد: خدایا! محبوب ترین خلق نزد خودت را نزد من بفرست تا با من در این غذا شرکت کند. در این هنگام على(علیه السلام) وارد شد و با او در غذا شرکت کرد».
این حدیث صحیح را نُه نفر از صحابه، نود و یک نفر از تابعین، و پنجاه نفر از علماى اهل سنت نقل کرده اند. هفت نفر از آنان نیز درباره این حدیث کتاب تألیف نموده اند و گروهى از آنان نیز حدیث را از مسلّمات دانسته اند؛ مانند: مسعودى در «مروج الذهب»،(3) ابن عبد البرّ در «الاستیعاب»، محمّد بن طلحه شافعى در «مطالب السؤول»،(4) صفورى در «نزهة المجالس» و فضل بن روزبهان در «ابطال الباطل».
3 ـ امام على(علیه السلام) میزان ایمان و نفاق
رسول خدا(صلى الله علیه وآله) فرمود: «لا یحبّ علیّاً إلاّ مؤمن ولا یبغض علیّاً إلاّ منافق»؛ «دوست ندارد على را مگر مؤمن و مبغوض ندارد على را مگر منافق.»
این مضمون را هشت نفر از صحابه، و حدود چهل نفر از علماى اهل سنت نقل کرده اند، مانند مسلم در «صحیح»،(5) ترمذى در «صحیح»،(6) احمد در «مسند»(7) و ابن ماجه در «سنن».(8)
4 ـ امام على(علیه السلام) برادر معنوى پیامبر(صلى الله علیه وآله)
جابر بن عبدالله و سعید بن مسیّب مى گویند: «إنّ رسول الله(صلى الله علیه وآله) آخى بین اصحابه، فبقى رسول الله(صلى الله علیه وآله) و ابوبکر و عمر و على(علیه السلام)، فآخى بین ابى بکر و عمر و قال لعلى: أنت أخى و أنا أخوک»؛ «رسول خدا(صلى الله علیه وآله) بین اصحابش عقد اخوت بست و تنها رسول خدا، ابوبکر، عمر و علىّ باقى ماندند، آن گاه بین ابوبکر و عمر عقد اخوت بست و سپس به على(علیه السلام) فرمود: «تو برادر من و من برادر تو ام.»
این حدیث را چهارده نفر از صحابه، و حدود چهل نفر از علماى اهل سنت نقل کرده اند؛ امثال: ترمذى در صحیح(9)و حاکم در مستدرک.(10)
5 ـ امام على(علیه السلام) و باز بودن درب خانه او به مسجد
احمد بن حنبل از زید بن ارقم نقل مى کند: «کان لنفر من الصحابه أبواب شارعة فی المسجد، فقال رسول الله(صلى الله علیه وآله): سدّوا هذه الأبواب الاّ باب على. فقال بعضهم فیه. فقال(صلى الله علیه وآله): و الله ما سددت شیئاً و لافتحته و لکن أمرت بشىء فاتبعته»؛(11)«گروهى از اصحاب، درهایى را ازمنزلشان به مسجد باز نموده بودند، پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود: همه درها بسته شود، غیر از درب خانه على. برخى از مردم سخنانى گفتند، آنگاه فرمود: من درب ها را از جانب خود نبستم و باز نگذاشتم، بلکه مأمور شدم و به مأموریتم عمل نمودم.»
ترمذى نقل مى کند که رسول خدا(صلى الله علیه وآله) فرمود: «سدّوا الأبواب کلها الاّ باب علىّ»؛(12) «همه درب ها را به مسجد، ببندید، جز درب خانه على».
این حدیث را حدود دوازده نفر از صحابه و سى نفر از علماى عامه نقل کرده اند.
6 ـ امام على(علیه السلام) و ردّ شمس
ابوهریره مى گوید: «نام رسول الله(صلى الله علیه وآله) ورأسه فى حجر علىّ، ولم یکن صلّى العصر حتى غربت الشمس، فلما قام النبى(صلى الله علیه وآله)دعا له فردّت علیه الشمس حتى صلّى، ثم غابت ثانیة»؛(13) «رسول خدا(صلى الله علیه وآله) در حالى که سرش در دامان على(علیه السلام) بود خوابید، و ایشان نماز عصر را نخوانده بود که خورشید غروب کرد. پیامبر(صلى الله علیه وآله) که بیدار شد براى او دعا کرد، خورشید بازگشت، على(علیه السلام) نماز عصر را در وقت خود به جاى آورد، آن گاه خورشید بازگشت».
این حدیث را نُه نفر از صحابه، و چهل نفر از علماى عامه نقل کرده اند که ده نفر از آن ها درباره این حدیث کتاب تألیف نموده، حدود سیزده نفر نیز آن را تصحیح کرده اند؛ امثال: ابوجعفر طحاوى،(14) طبرانى،(15) بیهقى،(16) هیثمى(17) و قسطلانى.(18)
7 ـ امام على(علیه السلام) و ابلاغ سوره برائت
ابو رافع مى گوید: «بعث رسول الله(صلى الله علیه وآله) ابابکر بسورة «برائة» الى الموسم، فأتى جبرئیل فقال: انّه لن یؤدّیها عنک الا انت او رجل منک. فبعث علیاً فى اثره حتّى لحقه بین مکّة و المدینة، فأخذها و قرأها على الناس فى الموسم»؛(19) «رسول خدا(صلى الله علیه وآله) ابوبکر را براى ابلاغ سوره برائت به مکه فرستاد. جبرئیل بر پیامبر(صلى الله علیه وآله) نازل شد و گفت: سوره را یا باید خودت ابلاغ کنى یا کسى که از توست. پیامبر(صلى الله علیه وآله) علىّ(علیه السلام) را به دنبال او فرستاد. على(علیه السلام) بین مکه و مدینه به ابوبکر رسید، سوره را از او گرفته و بر مردم قرائت نمود».
این حدیث را هفتاد و سه نفر از علماى اهل سنت نقل کرده اند که برخى از آنان عبارت اند از: احمد بن حنبل در مسند،(20) ابن ماجه در سنن،(21) و ترمذى در صحیح.(22)
8 ـ امام على(علیه السلام) مولود کعبه
حاکم نیشابورى مى گوید: «قد تواترت الأخبار أنّ فاطمة بنت أسد ولدت أمیرالمؤمنین على بن أبى طالب ـ کرّم الله وجهه ـ فى جوف الکعبه»؛(23) «در اخبار متواتر آمده است که فاطمه دختر اسد، امیرالمؤمنین على بن ابى طالب ـ کرّم الله وجهه ـ را داخل کعبه زایید».
این حدیث را هفده نفر از علماى اهل سنت نقل کرده، دوازده نفر به تواتر یا شهرت آن تصریح نموده و نه نفر نیز به اختصاص این فضیلت به امام على(علیه السلام) تصریح کرده اند.
9 ـ امام على(علیه السلام) و گرفتن لواء
بریده اسلمى، از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) نقل مى کند که فرمود: «لأعطین اللّواء غداً رجلا یحبّ الله و رسوله و یحبّه الله و رسوله، فلمّا کان من الغد تطاول لها أبوبکر و عمر، فدعا علیّاً(علیه السلام) و هو أرمد فتفل فى عینیه و اعطاه اللواء، و نهض معه من الناس ما نهض»؛ (24) «فردا پرچم را به دست کسى خواهم داد که خدا و رسول او را دوست دارد و خدا و رسول نیز او را دوست دارند. روز بعد ابوبکر و عمر منتظر بودند که آن ها را صدا زند، ولى پیامبر(صلى الله علیه وآله)علىّ(علیه السلام) را در حالى که درد چشم داشت صدا زد و آب دهان در چشم او مالید، آن گاه پرچم را به دست او داد و عده اى نیز با او حرکت کردند.»
10 ـ امام على(علیه السلام) اوّلین مسلمان و مؤمن
پیامبر(صلى الله علیه وآله) به فاطمه(علیها السلام) فرمود: «انّه لأول أصحابى إسلاماً»؛(25) «علىّ اوّلین نفر از اصحاب من است که اسلام آورد».
11 ـ امام على(علیه السلام) اوّلین نمازگزار با پیامبر(صلى الله علیه وآله)
حاکم نیشابورى، به سندش از امام على(علیه السلام) نقل مى کند که فرمود: «عبدت الله مع رسول الله(صلى الله علیه وآله) سبع سنین قبل أن یعبده أحد من هذه الأمّه»؛(26) «با رسول خدا(صلى الله علیه وآله) هفت سال قبل از دیگران عبادت کردم».(27)


منابع
1. تذکرة الخواص، ص 46.
2. صحیح ترمذى، ج 5، ص 595.
3. مروج الذهب، ج 1، ص 711.
4. مطالب السؤول، ص 42.
5. صحیح مسلم، ج 1، ص 120، ح 131، کتاب الإیمان.
6. صحیح ترمذى، ج 5، ص 601، ح 3736.
7. مسند احمد، ج 1، ص 135، ح 643.
8. سنن ابن ماجه، ج 1، ص 42، ح 114.
9. صحیح ترمذى، ج 5، ص 595، ح 3720.
10. مستدرک حاکم، ج 3، ص 16، ح 4289.
11. مسند احمد، ج 4، ص 369.
12. سنن ترمذى، ج 5، ص 641.
13. الخصائص الکبرى ج 2 ص 324.
14. کشف الرمس، سیوطى، ص 29.
15. همان، ص 34.
16. همان.
17. مجمع الزوائد، ج 8، ص 279.
18. المواهب اللدنیة، ج 1، ص 358.
19. در المنثور، ج 3، ص 210.
20. مسند احمد، ج 4، ص 165.
21. سنن ابن ماجه، ج 1، ص 44.
22. صحیح ترمذى، ج 5، ص 636.
23. مستدرک حاکم، ج 3، ص 550، ح 6044.
24. تاریخ طبرى، ج 3، ص 93.
25. مسند احمد، ج 5، ص 662، ح 19796.
26. مستدرک حاکم، ج 3، ص 112.
27. على اصغر رضوانى، دفاع از تشیع و پاسخ به شبهات، ص 31. 
---------------


91/11/9
9:34 ص

ابو سعید خدری، از صحابه پیامبر صلی الله علیه و آله که مورد قبول اهل سنت می باشد می گوید    :

سَأَلْتُ رَسُولَ اللَّهِ عَنْ قَوْلِهِ تَعَالَى قالَ الَّذِی عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْکِتابِ قَالَ ذَاکَ وَصِیُّ أَخِی سُلَیْمَانَ بْنِ دَاوُدَ فَقُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ قُلْ کَفى‏ بِاللَّهِ شَهِیداً بَیْنِی وَ بَیْنَکُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتابِ قَالَ ذَاکَ أَخِی عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِب

از پیامبر صلی الله علیه و آله پرسیدم منظور از «الَّذِی عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْکِتابِ» [8] چه کسی است؟ حضرت فرمود: منظور وزیر برادرم سلیمان بن داوود (آصف بن برخیا) است. عرض کردم: منظور از «مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتابِ» کیست؟ حضرت فرمود: منظور برادرم علی بن ابیطالب علیه السلام است.[9    ]

در اینجا لازم است به حدیثی اشاره کنیم که در آن تفاوت «عِلْمٌ مِنَ الْکِتابِ» با «عِلْمُ الْکِتابِ» بیان شده است    :

عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ الَّذِی عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتابِ هُوَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ. وَ سُئِلَ عَنِ الَّذِی عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْکِتابِ أَعْلَمُ أَمِ الَّذِی عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتابِ فَقَالَ مَا کَانَ عِلْمُ الَّذِی عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْکِتابِ عِنْدَ الَّذِی عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتابِ إِلَّا بِقَدْرِ مَا یَأْخُذُ بَعُوضَةٌ بِجَنَاحِهَا مِنْ مَاءِ الْبَحْرِ

از امام صادق علیه السلام که ایشان فرمودند : آن که «عِلْمُ الْکِتابِ» نزد اوست همان امیرالمومنین علیه السلام است. و از ایشان پرسیدند : آیا آن که «عِلْمٌ مِنَ الْکِتابِ» دارد اعلم است یا کسی که «عِلْمُ الْکِتابِ» نزد اوست؟ حضرت فرمودند : علم کسی که نزد او «عِلْمٌ مِنَ الْکِتابِ» است نسبت به کسی که «عِلْمُ الْکِتابِ» نزد اوست فقط به اندازه آن چیزی است که پشه با بالش از آب دریا بر می دارد. [10    ]

در روایات دیگری از حضرت صادق علیه السلام آمده است که «عِلْمُ الْکِتابِ» نزد همه ائمه علیهم السلام است :

عَنِ الصادِقِ فی قَولِه «کَفى‏ بِاللَّهِ شَهِیداً بَیْنِی وَ بَیْنَکُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتابِ» قَالَ : إِیَّانَا عَنَى وَ عَلِیٌّ أَوَّلُنَا وَ أَفْضَلُنَا وَ خَیْرُنَا بَعْدَ النَّبِیِّ

از امام صادق علیه السلام در تفسیر این آیه ، ایشان فرمودند : مقصود ما هستیم و البته علی بن ابیطالب علیه السلام اولین نفر از ما و افضل و شایسته ترین از ما بعد رسول الله صلی الله علیه و آله است.[11]

عَن عَبدِاللهِ بنِ کَثیرٍ عَنِ الصّادِقِ علیه السلام أَنَّهُ وَضَعَ یَدَهُ عَلی صَدرِهِ ثُمَّ قالَ عِندَنا وَ اللهِ عِلمُ الکِتابِ کُمَّلاً.

از عبدالله کثیر از امام صادق علیه السلام روایت شده است که حضرت دست بر سینه خود گذاشت و فرمود: قسم به خدا که تمامی علم کتاب نزد ما اهل بیت است. [12]

[8]سوره نمل ، آیه 40

[9]وسائل‏الشیعة ، جلد 27 ، صفحه 188

[10]بحارالأنوار ، جلد 35 ، صفحه 429 از تفسیر قمی

[11].الکافی ، جلد1 ، صفحه 229

[12]مجمع البیان به نقل از آیات الولایه در فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام 

http://www.aboutorab.com/page.php?pid=204&id=562


87/11/12
4:2 ص

 خطبه بدون نقطه حضرت امیرالمومنین (ع)

 

 این خطبه ظاهرا در عقد نکاحی از جانب آن حضرت ایراد شده است که متن و ترجمه‏ی آن از نظرتان می‏گذرد: الحَمدُ لِلّهِ أهلِ الحَمدِ وَ أحلاهُ، وَ أسعَدُ الحَمدِ وَ أسراهُ، وَ أکرَمُ الحَمدِ وَ أولاهُ. الواحدُالأحَدُ الصَّمَدُ، لا والِدَ لَهُ وَ لا وَلَدَ. سَلَّطَ الملوکَ وَ أعداها، وَ أهلَکَ العُداةَ وَ أدحاها، وَ أوصَلَ المَکارِمَ وَ أسراها، وَ سَمَکَ السَّماءَ وَ عَلّاها، وَ سَطَحَ المِهادَ وَ طَحاها، وَ وَطَّدَها وَ َحاها، وَ مَدَّها وَ سَوّاها، وَ مَهَّدَها وَ وَطّاها، وَ أعطاکُم ماءَها وَ مَرعاها، وَ أحکَمَ عَدَدَ الاُمَمِ وَ أحصاها، وَ عَدَّلَ الأعلامَ وَ أرساها. الاِلاهُ الأوَّلُ لا مُعادِلَ لَهُ، وَلا رادَّ لِحُکمِهِ، لا إلهَ إلّا هُوَ، المَلِکُ السَّلام، المُصَوِّرُ العَلامُ، الحاکِمُ الوَدودُ، المُطَهِّرُ الطّاهِرُ، المَحمودُ أمرُهُ، المَعمورُ حَرَمُهُ، المَأمولُ کَرَمُهُ. عَلَّمَکُم کَلامَهُ، وَ أراکُم أعلامَهُ، وَ حَصَّلَ لَکُم أحکامَهُ، وَ حَلَّلَ حَلالَهُ، وَ حَرَّمَ حَرامَهُ. وَ حَمَّلَ مُحَمَّداً (صَلَّ اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ) الرِّسالَةَ، وَ رَسولَهُ المُکَرَّمَ المُسَدَّدَ، ألطُّهرَ المُطَهَّرَ. أسعَدَ اللهُ الاُمَّةَ لِعُلُوِّ مَحَلِّهِ، وَ سُمُوِّ سُؤدُدِهِ، وَ سَدادِ أمرِهِ، وَ کَمالِ مُرادِهِ. أطهَرُ وُلدِ آدَمَ مَولوداً، وَ أسطَعُهُم سُعوداً، وَ أطوَلُهُم عَموداً، وَ أرواهُم عوداً، وَ أصَحُّهُم عُهوداً، وَ أکرَمُهُم مُرداً وَ کُهولاً. صَلاةُ اللهِ لَهُ لِآلِهِ الأطهارِ مُسَلَّمَةً مُکَرَّرَةً مَعدودَةً، وَ لِآلِ وُدِّهِمُ الکِرامِ مُحَصَّلَةً مُرَدَّدَةً ما دامَ لِالسَّماءِ أمرٌ مَرسومٌ وَ حَدٌّ مَعلومٌ. أرسَلَهُ رَحمَةً لَکُم، وَ طَهارَةً لِأعمالِکُم، وَ هُدوءَ دارِکُم وَ دُحورَ، عارِکُم وَ صَلاحَ أحوالِکُم، وَ طاعَةً لِلّهِ وَ رُسُلِهِ، وَ عِصمَةً لَکُم وَ رَحمَةً. اِسمَعوا لَهُ وَ راعوا أمرَهُ، حَلِّلوا ما حَلَّلَ، وَ حَرِّموا ما حَرَّمَ، وَ اعمِدوا – رَحِمَکُمُ اللهُ – لِدَوامِ العَمَلِ، وَ ادحَروا الحِرصَ، وَ اعدِموا الکَسَلَ، وَ ادروا السَّلامَةَ وَ حِراسَةَ مُلکِ وَ رَوعَها، وَ هَلَعَ الصُّدورِ وَ حُلولَ کَلِّها وَ هَمِّها. هَلَکَ وَ اللهِ أهلُ الاِصرارِ، وَ ما وَلَدَ والِدٌ لِلاِسرارِ، کَم مُؤَمِّلٍ أمَّلَ ما أهلَکَهُ، وَ کَم مالٍ وَ سِلاحٍ أعَدَّ صارَ لِلأعداءِ عُدَّةً وَ عُمدَةً. اَللّهُمَّ لَکَ الحَمدُ وَ دَوامُهُ، وَ المُلکُ وَ کَمالُهُ، لااِلهَ إلّا هُوَ، وَسِعَ کُلَّ حِلمٍ حِلمُهُ، وَ سَدَّدَ کُلُّ حُکمٍ حُکمُهُ، وَ حَدَرَ کُلَّ عِلمٍ عِلمُهُ. عَصَمَکُمُ وَ لَوّاکُم، وَ دَوامَ السَّلامَةِ أولاکُم، وَ لِلطّاعَةِ سَدَّدَکُم، وَ لِلاِسلامِ هَداکُم، وَ رَحِمَکُم وَ سَمِعَ دُعاءَکُم، وَ طَهَّرَ أعمالَکُم، وَ أصلَحَ أحوالَکُم. وَ أسألُهُ لَکُم دَوامَ السَّلامَةِ، وَ کَمالَ السَّعادَةِ، وَ الآلاءَ الدّارَةَ، وَ الاَحوالَ السّارَّةَ، وَ الحَمدُ لِلّهِ وَحدَهُ. ستایش مخصوص خدایی است که سزاوار ستایش و مآل آن است. از آنِ اوست رساترین ستایش و شیرین ترین آن و سعادت بخش ترین ستایش و سخاوت بار ترین(و شریف ترین) آن و پاک ترین ستایش و بلند ترین آن و ممتاز ترین ستایش و سزاوارترین آن. یگانه و یکتای بی نیاز(ی که همه نیازمندان و گرفتاران آهنگ او نمایند). نه پدری دارد و نه فرزندی. شاهان را (به حکمت و آزمون) مسلّط ساخت وبه تاختن واداشت. و ستمکاران (و متجاوزان) را هلاکت نمود و کنارشان افکند. و سجایای بلند را (به خلایق) رسانید و شرافت بخشید. و آسمان را بالا برد و بلند گردانید. بستر زمین را گشود و گسترش داد و محکم نمود و گسترده ساخت. آن را امتداد داد و هموار کرد و (برای زندگی) آماده و مهیّا فرمود. آب و مرتعش را به شما ارزانی داشت. تعداد اقوام را (برای زندگی) آماده و مهیّا فرمود. آب و مرتعش را به شما ارزانی داشت. تعداد اقوام را (برای زندگی در آن) به درستی. (و حکمت) مقرّر فرمود و بر شمار (یکایک) آنان احاطه یافت. و نشانه های بلند (هدایت) مقرّر فرمود و آنها را بر افراشته و استوار ساخت. معبود نخستین که نه او را هم طرازی است و نه حکمش را مانعی. خدایی نیست جز او، که پادشاه است و (مای?) سلامت، صورتگر است و دانا، فرمانروا و مهربان، پاک و بی آلایش. فرمانش ستوده است و حریم کویش آباد (به توجّه پرستندگان و نیازمندان) است و سخایش مورد امید. کلامش را به شما آموخت و نشانه هایش را به شما نمایاند. و احکامش را برایتان دست یافتنی نمود. آنچه روا بود حلال و آنچه در خور ممنوعیت بود، حرام شمرد. بار رسالت را بر دوش محمّد(صلّی الله علیه و آله) افکند. (همان) رسول گرامی که بدو سروری و درستی (در گفتار و کردار و رفتار) ارزانی شده، پاک و پیراسته است. خداوند این امّت را به خاطر برتریِ مقام و بلندیِ شرف و استواری دین او و کامل بودنِ آرمانش سعادت بخشید. او بی آلایش ترین فردِ از آدمیان در هنگامه ولادت و فروزنده ترین ستاره یمن و سعادت است. او بلند پایه ترین آنان (در نیاکان) است و زیباترین آنها در (نسل و) شاخسار. و درست پیمان ترین و کریم ترین آنان است در نوجوانی و بزرگسالی. درود خداوند از آن او و خاندان پاکش باد، درودی خالص و پی در پی و مکرّر (برای آنان) و برای دوست داران بزرگوارشان، درودی ماندگار و پیوسته، (برای همیشه:) تا وقتی که برای آسمان حکمی مرقوم است و نقشی مقرّر. او فرستاد تا تا برایتان رحمتی باشد و مایه پاکیزگی اعمالتان و آرامش سرای (زندگی) شما و بر طرف شدن نقاط ننگ (: و شرم آور کار)تان. و تا مایه صلاح حالتان باشد و اطاعت شما از خدا و رسولانش و موجب حفظ شما و رحمتی (بس بزرگ و فراگیر). از او فرمان برید و بر دستورش مواظبت ورزید. آنچه را حلال دانست، حلال و هر چه را حرام داشت حرام بشمارید. خدایتان رحمت کند؛ آهنگ کوششی پیوسته نمایید و آزمندی را از خود برانید و تنبلی را وا نهید. رسم سلامت و حفظ حاکمیّت و بالندگی آن را – و آنچه را که موجب دغدغه سینه ها (:و تشویش دلها) و روی کردِ درماندگی و پریشانی به سوی به آنهاست – بشناسید.

نهج السعادة فی مستدرک نهج البلاغه ج 1 ص 100 تا 103 خ 21،

 بحار الانوار ج 9 ط قدیم به نقل از سفینة البحار ج 1 ص 397،

تاریخ عماد زاده ج امیر المؤمنین ص 438

 

نوشته شده توسط احمد جلالی در دوشنبه ششم خرداد 1387

 

 http://ya-lesarat-alhosein.blogfa.com


87/10/30
12:24 ع

 منظور از (وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتابِ) کیست؟:

 

منظور از جمله فوق: باید کسى باشد که بعد از پیامبر اسلام صلّى اللّه علیه و آله داراى علم کلیه کتاب‏هاى آسمانى باشد. نه کسى که فقط نسبت به بعضى از آنها علم داشته باشد. زیرا همانطور که قبلا هم اشاره کردیم کلمه (الْکِتابِ) که در جمله مورد بحث است شامل کلیه کتابهاى آسمانى مى‏شود. و چون بعد از پیامبر اسلام صلّى اللّه علیه و آله جز على علیه السّلام احدى نبود که داراى علم کلیه کتابهاى آسمانى باشد پس شکى نیست که مقصود از (وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتابِ) حضرت على بن أبی طالب علیه السّلام است. اضافه بر آنچه گفتیم و خواندیم به قسمتى از روایات سنى و شیعه که در باره اثبات این موضوع وارد شده اشاره مى‏کنیم.

1- ابو سعید خدرى (بضم خاء و سکون دال) مى‏گوید: از پیامبر اسلام صلّى اللّه علیه و آله در باره جمله (وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتابِ) جویا شدم. فرمود: منظور از آن: برادرم على بن أبی طالب است- شواهد- 2- در آن مجلسى که معاویة- بن ابو سفیان راجع بفضائل على بن أبی طالب از ابن عباس جویا شد از جمله فضائلى که وى در پاسخ معاویه گفت این بود ...:

کان (على) عالما بما فى الصحف الاولى.

یعنى على بن ابى طالب داراى علوم کلیه کتاب‏هاى آسمانى قبلى بود و ... فضا 3- حضرت على بن أبی طالب راجع بعلم خویشتن میفرماید:

لو ثنیت لى الوسادة لقضیت بین اهل التوراة بتوراتهم. و بین اهل الانجیل بانجیلهم. و بین اهل القرآن بقرآنهم.                        تفسیر آسان، ج‏8، ص: 310

 یعنى اگر مقام و مسند قضاوت براى من آماده مى‏شد یقینا بین اهل تورات طبق قوانین و احکام توراتشان قضاوت میکردم. و بین اهل انجیل بواسطه قوانین انجیلشان داورى مى‏نمودم. و بین اهل قرآن بوسیله قرآنشان قضاوت میکردم- سفینه- حضرت على بن أبی طالب علیه السّلام میفرماید:

و اللّه ما انزلت آیة الا و قد علمت فیم انزلت، و این انزلت- سلونى عن کتاب اللّه، فو اللّه ما من آیة الا انا أعلم بلیل نزلت، ام بنهار، ام فى سهل نزلت، ام فى جبل.

یعنى بخدا سوگند هیچ آیه‏اى نازل نشده مگر اینکه من مى‏دانم که در باره چه چیزى و در کجا نازل شده است- راجع به قرآن خدا از من جویا شوید. بخدا قسم هیچ آیه‏اى نیست مگر اینکه من میدانم آیا در شب نازل شده، یا در روز، در دشت نازل شده، یا در کوه- فضا.

پایان سوره رعد.

 

 تفسیر آسان

 برگرفته از جامع تفاسیر نور


پیام رسان

+ به مش حسن آباد خوش آمدید http://www.ddddd12.ir -------------http://smsireram.ir/ddddd12

+ نرم افزارهایی که درایو مجازی می سازند Virtual cd network m. DAEMON Tools pro A. Alcohl 120% v.2 Virtual CloneDrive Virtual CD ابتدا با استفاده از کلن سی دی از سی دی خود ایمیج بگیرید ما افتخار داریم دو سی دی قرآنی بدین صورت برای همشهریان عزیز بهابادی به طور رایگان نصب و اجرا نماییم نشانی: خ. ملاعبدا... ، نبش ک.شهید امینی پور ddddd12

+ ممنون که از سایت موزه علوم طبیعی بهاباد بازدید نمودید موفق باشید

+ bahabadmuseum.com/index.php

+ موزه علوم طبیعی بهاباد یزداین موزه در چهار بخش جانوران ،گیاهان ،سنگها وفسیلها و موزه میکروسکوپیک فعالیت دارد.<br>http://www.bahabadmuseum.com/index.php/about-us/introduction.html<br>

+ نوبهار آمد و آورد گل و یاسمنا باغ همچون تبت و راغ بسان عدنا<br>آسمان خیمه زد از بیرم و دیبای کبود میخ آن خیمه ستاک سمن و نسترنا<br>بوستان گویی بتخانه‌ی فرخار شده‌ست مرغکان چون شمن و گلبنکان چون وثنا<br>پمنوچهری دامغانی

+ دوستان سلام تارنمای موزه علوم طبیعی بهاباد تغییر کرد مجدداّعبارت موزه علوم طبیعی بهاباد را در وب جستجو نمایید

+ دوستان سلام تارنمای موزه علوم طبیعی بهاباد تغییر کرد مجدداّعبارت موزه علوم طبیعی بهاباد را در وب جستجو نمایید

+ دوستان سلام تارنمای موزه علوم طبیعی بهاباد تغییرکرد مجدداّعبارت موزه علوم طبیعی بهاباد را در وب جستجو نمایید

مشخصات مدیر وبلاگ
 
HD[0]
 

سلام به وبلاگ انگور غریبی خوش آمدید اجتماعی - ادبی - فرهنگی http://angoor.parsiblog.com


لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
بایگانی
 
لینک‌های روزانه
 
صفحه‌های دیگر
دسته بندی موضوعی
 
منتظران چه می گو یید ، 02 ، سیدالشهدا ، اشعار ، امیرالمؤمنین‌ علیه السّلام ، ارتباط سازی ، 3gp ، عجایب ، علائم و نشانه های ظهور ، مهدویّت ، فایل ، علمی ، عنایات حضرت مهدی عج ، قرآن ، قرآن در کلام قرآن ، موبایل و تلفن همراه ، موعود شناسی و پاسخ به شبهات ، عزاداری محرّم96 - بهابادیزد-ddddd12 ، عزاداری محرّم96 -95- بهابادیزد-دسته عزاداری و آش نذری-جوش دوره ، امام مهدی عج در نگاه امام خمینی ره ، لیست کتب مهدوی ، دانلود 14 کتاب ارزشمند در مورد امام دوازدهم ، دانلود 26 سال تحقیقات مهدویّت ، دانلود مراسم عزاداری محرّم نود ویک ، برنامه ، بهاباد یزد ، پرستوی مهاجر ، پسوند ، پشت پنجره های بقیع ، پل ساز ، پیامک ظهور ، پیامک ها و اشعار مختص امام زمان علیه السّلام ، پیراهن آبی ، تأملی در نشانه های حتمی ظهور ، تحولات شش ماهی پایانی منتهی به ظهور ، حوادث ماه رجب ، تشرف آیه الله العظمی نجفی مرعشی ، تشرف سید بحرالعلوم ، تصاویر منتخب گل- بهار 94 ، تصاویر منتخب94 ، تصاویر مهدوی عج ، تصویر منتخب94 ، تو کجایی گل نرگس؟ ، توجیه علمی طلوع خورشید ازمغرب ، تیتراژ پایانی سمت خدا- به طاها به یاسین ، جاماندگان اربعین ، جزیر? خضراء ، جستجوی فارسی در گوگل ، جــمـال محمّــد ص ، جوش دوره ، چند پیشگویی که اتّفاق افتاده ، حاج صفرعلی موحدی نسب ، حبل المتین ، حق طلبی نامزد انتخابات 92 چادرملو بهاباد غلام خنده رو ، حلّال مشکلات بشر ذکر یا علی(ع) ، حوادث‌ شش ماه پایانی منتهی به ظهور‌ ، خادمین حرم رضوی در بهاباد ، خدّام محترم حرم رضوی در بهاباد ، خوراکی هایی که بهتر است باهم نخورید ، دابة الارض ، دارالقرآن ، داستانهای ما ، داعش پیش‌قراول خروج سفیانی ، 90 فایده در دعا برای فرج امام زمان (عج) ، 90 فایده در دعا برای فرج امام زمان(عج) ، apk-pdf-java ، dd12 ، dd14 ، dddd12.ir ، http://www.ddddd12.ir ، m92 ، www.ddddd12.ir ، آب را گل نکنید ، آتش به اختیار ، آتشی در مغرب و مشرق ، آخرین نشانه ، آرزوی علی ، آشنایی با آیت‌الله مولوی قندهاری ، آمد بهار ، آمده ام، شاه پناهم بده ، آموزش مناسک حج ، آیات قرآن کریم در شأن امام حسین (علیه السّلام) ، آیات قرآنی ظهور حضرت حجّت عج ، اجرای فوق العاده دختران آلمانی در مدح خاتم الانبیا حضرت محمد (ص) ، اسم امام علی علیه‌السّلام در قرآن کریم ، 26m ، 26m.ir ، اشعار مذهبی ، اعجاز عددى=03 ، اللّهمّ عجّل لولیک الفرج ، الهی بهر قربانی به درگاهت سر آوردم ، امام زمان(عج)-مناجات ، انتظار جانان ، اندروید ، انواع سی دی انواع سی دی ، ای بهشت قرب احمد فاطمه (س) ، ای تمام عشق ، بر در دوست ، برای ضامن آهوها ، دانلود کتاب عصر ظهور در 3 فرمت ، دانلود کتب در باره امام زمان عج ، دانلود کلیپ جوانترین مداح ، دانلود کلیپ های بی نظیر ، دانلود کلیپ های بی نظیر از همه چیز ، دانلودترتیل استاد منشاوی سوره اعراف ، دانلودجوش دوره ، دانلودکلیپ طنز میلاد ، در آوردن خودرو از زمین باتلاقی ، درایو مجازی ، دست های انتظارم به آسمان رسیده ، دعا برای ظهور ، دمدمه های ظهور ، دمشق نقطه حساس درآخرالزّمان ، دیوان اشعار فاطمیّه ، ذ بح عظیم ، ذبح عظیم در قرآن ، ذخیره مطالب اینترنتی ، ذکر و نام امام علی علیه السُلام ، رایانه ای ، زائرین پیاده-بهابادیزد ، زخمه های فراق ، ساخت دیسک فیلم دی وی دی ، ستاره رازدار ، سخنرانی حجت الاسلام سیدحسن آیتی پیرامون مهدویت و آخرالزمان ، سروده آقای حسن لقمانی در وصف شهدای بهاباد ، سرودی در وصف امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشّریف ، سلام شهیدان نثار تو ، سلام و معرفی ، سیب ، دانلود 26ماه انتظار با علائم ظهور=pdf ، دانلود تفسیر تسنیم آیه الله جوادی آملی ، دانلود چاوشی و نوحه خوانی ، دانلود سخنرانی دکتر فرهنگ ، دانلود صوتی ، مراسم زنجیر و سینه زنی ، محرّم نود و پنج ، mp3 ، m ، دانلود صوتی ای ماه تابنده ای موج توفنده ، دانلود صوتی ایّام فاطمیّه ، دانلود عشق یعنی ، دانلود علائم ونشانه های ظهور ، دانلود مجموعه مداحی های محرم نزارالقطری ، دانلود مداحی محرّم نود و سه برای موبایل ، دانلود مراسم زنجیر و سینه زنی محرّم نود و پنج ، شاه وفا ، شاید این جمعه بیاید، شاید ، شب اربعین 96، بهاباد یزد ، شب سیزدهم محرّم 95=vobدیجیتای ، شباهت های امام عصر (عج) به انبیا علیهم السّلام ، شباهتهاى حضرت زهرا (علیها السّلام) وحضرت مهدى (علیه السّلام) ، شعر شهریار تقدیم به مهدی موعود عج ، شعر علامه میر جهانی برای امام زمان(عج) ، شعرحجاب ، شعرخوانی حسن حاتمی شعر رنو ، شهید یوسفی ، صلوات بر حضرت فاطمه ، صندوق صدقات ، عاشقانه با مولا ، متن نوحه محرّم 92 ، مجلّات انتظار ، مجموعه ها ، مجموعه ی کتاب های اسلامی پایگاه لبیک=pdf ، محرّم نود و سه=vob ، محرمات احرام در مناسک حج ، محسن شهید ، مدح یمن و یمنی ها در روایات ، مدّاحی هادی منصوری نژاد ، مراسم زنجیر و سینه زنی محرّم 95، vob، جوش دوره ، مراسم عزاداری محرّم 93 ، مرثیه خوانی آقای غفّاری در محرّم نود و پنج ، معرّفی ، مفاتیح الجنان ، مقدس اردبیلی ، مناسک و احکام حج استاد ملانوری ، امام مهدی(عج)، خشونت یا رأفت؟ ، امیر المؤمنین علیه السّلام ، امیرالمؤمنین علیه السّلام ، عدس و ماش ، عرفه ، عزاداری محرّم 96 بهابادیزد=vob ، عزاداری محرّم بهابادیزد=نماشا-mp4 ، عزاداری محرّم96، بهابادیزد، ddddd12 ، عزاداری محرّمmoharram91-93-95-mp4 ، عشــق یعنــی ، عصر انتظار ، علائم حتمی ظهور/ چرا درفش یمنى از درفش خراسانى هدایت بخش‌تر است؟ ، علم الکتاب ، عِلْمُ الْکِتابِ ، علما شیعه و سرود انتظار ، علمدار ، نشانه هاى ظهور او ، نقش یمنی‌ها در ظهور ، نگاهی به پرچم های سیاه پنج گانه در روایات ، رمزگشایی از پرچم اسر ، هوای بقیع ، واقعا این ژاپنی ها مغزشون کار می کنه ، ویروسی نشوید ، یا فاطمـه (سلام ا... علیک) اشفعی لناعندا... ، یــــاران خراسـانی ، کاظم خواجه-محرّم96-بهاباد یزد ، کانالهای کلیپ های جالب و دیدنی در سایت نماشا ، کبوتر حرم ، کتاب عصر ظهور استاد علی کورانی ، کربلای انتظار ، کلیپ مناسبتی طنز میلاد ویژه جشن ها و اعیاد ، قرآن دیجیتالی ، قرآن دیجیتالی الذکر ، قطعه ای از بهشت ، کامل مدیا پلییر ، کشته من را مشک خالی ، گواهی و شهادت آب ، لولا فاطمة ، عنایت امام رضا(ع) به یک شهروند کانادایی ، ‏ امام حسین ع ، فتنه ای در شام ، فراق فاطمه سلام ا... علیها ، فرجام اسرائیل در تورات ، فضیلت ماه رجب ، قبولم کن عمو جان ،
صفحات اختصاصی
 
لوگوی دوستان
 
دوستان
 

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ